Aktywność neuronowa w życiu płodowym i w okresie noworodkowym zmniejsza się wraz z rozwojem mózgu, a tempo tych zmian jest zależne od płci

Zarówno przed urodzeniem, jak i w pierwszych tygodniach życia aktywność elektryczna mózgów dziewczynek w odpowiedzi na bodźce dźwiękowe wydaje się bardziej skomplikowana niż w przypadku chłopców.

Joel Frohlich z Uniwersytetu w Tybindze w Niemczech wraz z zespołem naukowców wykorzystał stosunkowo nowy rodzaj technologii obrazowania zwany magnetoencefalografią (MEG) do pomiaru pól magnetycznych wytwarzanych przez aktywność elektryczną mózgu w odpowiedzi na bodźce dźwiękowe. Badanie przeprowadzono u 43 płodów w trzecim trymestrze ciąży oraz u 20 niemowląt w wieku od 13 do 59 dni. W grupie badanych noworodków i niemowląt szesnaścioro z nich obserwowano również w czasie ich życia płodowego.

Bodźce składały się z różnych układów sygnałów dźwiękowych. Na jedną sekwencję przypadały cztery sygnały, każdy trwający 200 milisekund i oddzielony przerwami po 400 milisekund. „Blok” bodźców zdefiniowano jako 180 sekwencji odtwarzanych jedna po drugiej w odstępie 1,7 sekundy pomiędzy nimi. U płodów dźwięk był odtwarzany za pomocą „balonu dźwiękowego” umieszczonego pomiędzy brzuchem ciężarnej a czujnikami MEG.

W pierwszej części eksperymentu każdy płód lub dziecko usłyszało 30 takich bloków w ramach „treningu”. Następnie badacze rejestrowali aktywność magnetyczną mózgu po usłyszeniu dwóch bloków. Wykorzystując specjalne algorytmy odzwierciedlające między innymi stopień trudności przetwarzania badacze określili złożoność sygnału MEG.

U dorosłych bez znanych schorzeń wyższy poziom złożoności neuronalnej wiąże się z lepszą wydajnością i szybszym czasem reakcji takich funkcjach wykonawczych jak planowanie i podejmowanie decyzji. Z kolei niski poziom związany jest ze stanami, w których zdolność przetwarzania informacji jest obniżona, na przykład podczas znieczulenia ogólnego lub w czasie snu w fazie bez szybkich ruchów gałek ocznych.

W związku z tym Frohlich i jego współpracownicy wysnuli hipotezę, zgodnie z którą złożoność sygnału MEG powinna wzrastać u płodów w miarę rozwoju ciąży i u dzieci wraz z dorastaniem. Okazało się jednak, że w rzeczywistości odsetek ten z czasem spadał, przy czym spadek następował znacznie szybciej w przypadku płodów i dzieci płci męskiej niż u dziewczynek.

Możliwe scenariusze wyjaśniające spadek złożoności MEG wraz z dojrzewaniem w okresie okołoporodowym. (a) Złożoność (entropia) sygnału MEG może zmniejszać się wraz z wiekiem u płodów i noworodków ze względu na rozwijanie odpowiedzi słuchowej na bodziec akustyczny, które powinny narzucać strukturę na sygnał korowy. (b) Spadek złożoności aktywności neuronowej wraz z dojrzewaniem może odzwierciedlać procesy rozwojowe, takie jak apoptoza i przycinanie synaptyczne, które zmniejszają liczbę sposobów aranżacji obwodów nerwowych. | Frohlich J, Moser J, Sippel K, Mediano P, Preissl H & Gharabaghi. A Sex differences in prenatal development of neural complexity in the human brain. DOI: 10.1038/s44220-024-00206-4

Przyczyna tego spadku jest niejasna, ale jedno z możliwych wyjaśnień sugeruje, że złożoność neuronowa mierzy różne procesy w miarę dojrzewania mózgu.

Rozwijający się mózg eliminuje niepotrzebne komórki i połączenia, ograniczając liczbę możliwości, w jakie narząd ten może reagować na bodziec. W miarę dojrzewania mózg kieruje się w stronę uporządkowanych wzorców połączeń neuronowych, które mówią mu, jak reagować na bodźce, takie jak sygnały dźwiękowe w naszym eksperymencie. Bardziej rozwinięty mózg ma mniej sposobów reagowania na ten bodziec, a tym samym mniejszą złożoność. Gdybyśmy przyjrzeli się spontanicznej aktywności, moglibyśmy zobaczyć coś innego

– Joel Frohlich.

Frohlich podejrzewa, że różnice między płciami mogą wynikać z „podstawowych różnic w rozwoju układu nerwowego u chłopców i dziewcząt”. Naukowcy nie obserwowali dzieci po zakończeniu badania, dlatego nie można na razie stwierdzić, czy ta zmienność utrzymuje się.

Wyniki wcześniejszych badań, przeprowadzonych w 2018 roku przez Frohlicha sugerują, że ocena złożoności sygnałów uzyskanych od niemowląt przy użyciu techniki elektroencefalografii (EEG) może być przydatna w przewidywaniu diagnozy autyzmu w późniejszym życiu. Na tej podstawie Frohlich twierdzi, że różnice w aktywności zaobserwowane przez jego zespół można byłoby wykorzystać do diagnostyki niemowląt, u których z czasem rozwinie się autyzm.

„Autyzm diagnozuje się cztery razy częściej u chłopców niż u dziewcząt. Gdyby udało się zidentyfikować zmienną rozwojową, dzięki której moglibyśmy wykryć autyzm tuż po porodzie lub nawet wcześniej, umożliwiłoby to szybsze wdrożenie działań terapeutycznych u tych niemowląt, co mogłoby pomóc w złagodzeniu objawów. Naukowcy byliby w stanie zmierzyć złożoność neuronalną u płodów, których rodzeństwo jest autystyczne i w związku z tym dzieci te są bardziej narażone na rozwój tego schorzenia. Moglibyśmy śledzić te dzieci do ukończenia trzeciego roku życia i sprawdzić, czy złożoność aktywności neuronowej mierzona w łonie matki okazała się przydatna do przewidywania, u których dzieci rozwinie się autyzm” – zaznaczył Frohlich.

Mówiąc o przewidywaniu choroby, Anoushka Pattenden z organizacji charytatywnej National Autistic Society w Wielkiej Brytanii zauważa: „Autyzm można dokładnie rozpoznać jedynie na podstawie dokładnej oceny klinicznej przeprowadzonej przez doświadczony zespół wykwalifikowanych specjalistów. Osoby autystyczne powinny otrzymać wsparcie odpowiadające ich specyficznym potrzebom, a wszelkie „interwencje” powinny koncentrować się przede wszystkim na jednostce a nie podejmowaniu prób redukowania cech autystycznych”.


  1. Frohlich J, Moser J, Sippel K, Mediano P, Preissl H & Gharabaghi. A Sex differences in prenatal development of neural complexity in the human brain. DOI: 10.1038/s44220-024-00206-4
  2. Neue Erkenntnisse zur menschlichen Gehirnentwicklung: Forschende identifizieren geschlechtsspezifische Unterschiede. Bianca Hermle Kommunikation und Medien, Universitätsklinikum Tübingen.
  3. Brain activity seems to be more complex in baby girls than boys. Moheb Costandi, NewScientist.
  4. New Study Finds Sex Differences in Fetal Brain Development, Kaja Perina, PsychologyToday.
Back to Top
error: Content is protected !!